بازدید: 263 بازدید
زمان مطالعه: 12 دقیقه
وکتور چیست؟

گرافیک برداری (گرافیک وکتوری) چیست؟

وکتورها تصاویر رایانه ای هستند که با استفاده از توالی دستورات یا عبارات ریاضی ایجاد می شوند که خطوط و اشکال را در یک فضای دو بعدی یا سه بعدی قرار می دهند.

در وکتورها (گرافیک برداری)، اثر یک هنرمند گرافیک به عنوان توالی ای از دستورات برداری ایجاد و ذخیره می شود. یک فایل گرافیکی برداری، مجموعه ای از نقاط را که باید به هم متصل شوند، توصیف می کند.

این فایل ها گاهی اوقات “فایل های هندسی” نامیده می شوند. تصاویری که با ابزارهایی مانند Adobe Illustrator و CorelDRAW ایجاد می شوند.

به عبارت ساده، وکتور (گرافیک برداری) مانند تصاویر “نقطه ها را به هم وصل کنید” است.

وکتور گرافیکی برای چه کارهایی استفاده می شود؟

هنرمندان گرافیک، طراحان و تصویرگران به دلایل مختلفی از وکتور گرافیکی (گرافیک بُرداری) استفاده می کنند، از جمله موارد زیر:

  • قابلیت مقیاس‌گذاری: فرمت‌های برداری برای پروژه‌هایی که به گرافیک مقیاس‌پذیر نیاز دارند، از جمله نوع و متن مقیاس‌پذیر، مناسب هستند. برای مثال، لوگوهای شرکت و برند در اندازه‌های مختلف نمایش داده می‌شوند؛ آنها در گوشه یک برنامه موبایل یا روی یک بیلبورد کنار جاده ظاهر می شوند. لوگویی که با گرافیک برداری ایجاد شده است را می توان بدون افت کیفیت یا ایجاد یک فایل حجیم، بزرگ یا کوچک کرد.

این قابلیت مقیاس‌پذیری گرافیک برداری بود که پس از کنار گذاشته شدن به نفع گرافیک رستر در دهه ۱۹۸۰، باعث بازگشت آن شد. گرافیک برداری در ابتدا در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در نمایشگرهای رایانه استفاده می شد. کنسرسیوم وب جهان‌گستر (W3C) روی زبان نشانه‌گذاری برداری (Vector Markup Language) کار کرد که به زبان منبع باز گرافیک برداری مقیاس‌پذیر (SVG) که شامل عناصر برداری و رستر است، تبدیل شد.

  • توسعه وب و اپلیکیشن: گرافیک برداری در توسعه وب و اپلیکیشن مفید است، زیرا برنامه‌های وب و گرافیکی که آنها حاوی آن هستند باید با اندازه‌های صفحه نمایش و انواع دستگاه‌های مختلف کار کنند.
  • انیمیشن: تصاویر متحرک نیز معمولاً به عنوان فایل‌های برداری ایجاد می‌شوند که تصاویر تمیزتر و روان‌تری را ارائه می‌دهند.
  • طراحی به کمک رایانه (CAD): برنامه‌های CAD به دلیل قابلیت مقیاس‌پذیری و سهولت ویرایش فرمول‌های ریاضی، اغلب از فایل‌های برداری برای ساخت، مهندسی و طراحی استفاده می‌کنند.

تفاوت تصاویر وکتوری و رستر:

یک تصویر گرافیک رستر، بیت‌ها را مستقیماً به یک فضای نمایشگر، که به آن بیت‌مپ نیز گفته می‌شود، نگاشت می‌کند. گرافیک رستر از تعداد ثابتی پیکسل تشکیل شده است، که باعث می‌شود قابلیت مقیاس‌پذیری آنها نسبت به گرافیک برداری کمتر باشد. در یک نقطه خاص، هنگامی که تصویر رستر به اندازه کافی بزرگ شود، لبه‌ها ناهموار می شوند و پیکسلی به نظر می رسند، یعنی پیکسل‌ها قابل مشاهده می شوند. گرافیک رستر را بدون افت کیفیت تصویر نمی توان بزرگ کرد.

مقایسه فایل گرافیکی وکتوری با رستری
تصاویر برداری و رستر می توانند از نظر ظاهری متفاوت به نظر برسند. دلیل این امر این است که گرافیک برداری برای هر سایه رنگی باید یک شکل جداگانه داشته باشد، در حالی که در تصاویر رستر هر پیکسل می تواند رنگ متفاوتی داشته باشد و به طور واضح تری گرادیان های ظریف رنگ و عمق را نشان دهد. در اندازه‌های بزرگ‌تر، لبه‌های تصاویر رستر ناهموار می‌شوند و تصاویر پیکسلی به نظر می‌رسند. تصاویر برداری مقیاس‌پذیرتر هستند.

بین هر پیکسل و حافظه ای که گرافیک رستر در رایانه اشغال می کند، یک رابطه یک به یک وجود دارد. رایانه ها باید اطلاعات مربوط به هر پیکسل از یک تصویر رستر را ذخیره کنند، در حالی که تصاویر برداری فقط مجموعه نقاطی را که باید با خطوط، منحنی ها و غیره متصل شوند، ذخیره می کنند. در نتیجه، فایل های برداری معمولاً از فایل های رستر کوچکتر هستند. به همین دلیل، ویرایش فایل های تصویر برداری نسبت به فایل های تصویر رستر آسان تر است.

تصاویر برداری و رستر را می توان با نرم افزار مناسب به یکدیگر تبدیل کرد. ادوبی ایلوستریتور (ad و ادوبی فتوشاپ نمونه هایی از نرم افزارهایی هستند که به کاربران امکان تبدیل یک فرمت تصویر به فرمت دیگر را می دهند.

فایل های رستر به ویژه برای نمایش عمق رنگ مناسب هستند، زیرا هر پیکسل می تواند رنگ متفاوتی داشته باشد. همچنین پیکسل‌های بیشتری می توانند رنگ‌های منحصر به فرد داشته باشند تا بردارهایی که می توانند رنگ‌های منحصر به فرد داشته باشند. این امر فرمت‌های فایل رستر را برای ویرایش عکس‌های دیجیتال مناسب می‌سازد.

برخی از انواع فایل ها می توانند شامل عناصر برداری و رستر باشند – PDF و SVG دو نمونه از آنها هستند.

مزایا و معایب گرافیک برداری

مهم است که هم به مزایا و هم به معایب استفاده از فایل های برداری توجه شود.

مزایا

  • قابلیت مقیاس‌گذاری: همانطور که قبلاً گفته شد، این مزیت اصلی گرافیک برداری است. از آنجایی که گرافیک برداری از روابط برداری ریاضی، یا روابط بین نقاطی که خطوط و منحنی ها را ایجاد می کنند، به دست می آید، در هر اندازه ای تمیز و دقیق به نظر می رسد.
  • حجم فایل کم: گرافیک برداری به طور کلی اندازه فایل کمی دارد زیرا تنها تعداد کمی از نقاط و روابط ریاضی بین آنها را ذخیره می کند. این روابط به صورت کد بیان می شوند که در مقایسه با ذخیره پیکسل ها، از نظر حافظه کم مصرف تر هستند.
  • ویرایش آسان: ویرایش فایل های برداری آسان است زیرا کاربران می توانند روابط برداری را به سرعت تغییر دهند تا به عنوان مثال رنگ ها را عوض کنند یا شکل خطوط را تغییر دهند. این در فرآیندی تکرارشونده مانند طراحی گرافیک که نیاز به ویرایش زیادی دارد، مفید است.
  • بارگذاری آسان: از آنجایی که اندازه فایل ها کوچکتر است، انتقال و بارگذاری فایل های برداری به دستگاه ها و برنامه های مختلف آسان است.
  • تکثیر آسان: همچنین ایجاد کلون از یک تصویر برداری و کپی کردن ویژگی های خاص یک گرافیک به گرافیک دیگر آسان است.
  • دقت: امکان مقیاس بندی تصاویر برداری به بالا یا پایین به این معنی است که ظاهری دقیق و مشخص دارند.

معایب

  • جزئیات کمتر: فایل های برداری در برخورد با تصاویر پیچیده محدود هستند. برای مثال، عکس ها به سایه‌دهی و ترکیب رنگی نیاز دارند که فایل‌های برداری به خوبی فایل‌های رستر نمی‌توانند آن‌ها را ارائه دهند.
  • نیاز به مهارت و زمان: ایجاد فایل های برداری ممکن است به مهارت و زمان بیشتری نیاز داشته باشد.
  • پشتیبانی محدود مرورگر: پشتیبانی از گرافیک برداری در مرورگرهای وب نسبت به گرافیک رستر کمتر است.
  • عدم تطابق: تصاویر برداری می توانند از یک برنامه به برنامه دیگر بسته به میزان سازگاری برنامه های رندر و ایجاد، در کنار سایر عوامل، متفاوت باشند.

انواع فایل های برداری

چندین نوع فایل برداری پرکاربرد وجود دارد. آنها عبارتند از:

  • .ai — Adobe Illustrator File
  • .dxf — Drawing Exchange Format File
  • .cdr — CorelDRAW Image File
  • .eps — Encapsulated PostScript File
  • .svg — Scalable Vector Graphics File
  • .wmf — Windows Metafile
ویژگی های تصاویر وکتوری و رستری
مقایسه ویژگی های تصاویر وکتوری و رستری

انواع مختلف فایل ها برای کارهای مختلف استفاده می شوند. برای مثال، فایل های AI به طور معمول در رسانه های چاپی و گرافیک دیجیتال استفاده می شوند. فایل های EPS می توانند هم فایل های رستر و هم فایل های برداری باشند. آنها به طور معمول حاوی یک عنصر طراحی کوچکتر هستند که می تواند در یک طرح بزرگتر جاسازی شود. این امر آنها را برای ارسال لوگوها که اغلب در طرح های بزرگتر گنجانده می شوند، مناسب می سازد.

راستی ما تو سایت طرح پرو مجموعه‌ای از وکتورها را برایتان تهیه کرده ایم که با کلیک بر روی لینک زیر برای شما در دسترس می‌باشند.

دانلود فایل های گرافیکی وکتوری

ترجمه شده از سایت techtarget.com

ادامه مطلب